NYHETER, TIPS OCH INSPIRATION!

ARTIKLAR

  • En moodboard är din bästa vän!
Tillbaka till Alla Artiklar
a
varför en moodboard är din bästa vän!

Står du inför ett nytt projekt, ett viktigt event eller har du en ny affärsidé?

Då är det en god idé att samla alla dina tankar och idéer i en moodboard. Om du är som jag kanske du ständigt samlar på goda idéer i form av anslagstavlor på Pinterest, fyller mappar på skrivbordet med fantastiska bilder som inspirerar dig, eller du kanske rent av klipper ut från magasin och hänger upp på väggen.

Om något av ovanstående passar in på dig, bra! Om det inte gör det, ännu bättre! Varför? Jo, för att det är som de säger en djungel där ute och för att navigera rätt bland alla intryck, stilar, fotografier, illustrationer, texturer, former och färger så kan det vara bra att rikta sina tankar och idéer på ett väldigt konkret sätt. Genom att fylla ett blankt papper eller en vit skärm med all tänkbar inspiration ritar du ganska snabbt upp en riktning och du får mer kontroll över din process.

Vi använder alltid en moodboard i den inledande fasen av våra projekt. Vi använder den på två sätt:

Den hjälper oss
Att samla idéer och inspiration innan vi faktiskt börjar utforma en design, ett koncept eller ett event. Det gör att vi kan effektivisera vår designprocess och skära ner på den tid som vi annars skulle spendera genom att stirra på en blank skärm. Det hjälper oss även i arbetet med kunden där vi kan visualisera vårt koncept utan att behöva presentera ett färdigt förslag. Du vill inte ha lagt ned hela din själ i ett projekt för att det sen ska förkastas av kunden.

Den hjälper kunden
Att lättare ge dem en uppfattning om vad den färdiga produkten kommer att se ut. Eftersom vi arbetar på ett väldigt handgripligt sätt ihop med kunden så är det viktigt att vi kan komma överens om en riktning innan alltför mycket arbete är gjort. Det hjälper också att undvika missförstånd som kan uppstå genom att försöka beskriva ett koncept muntligt. Vem har inte varit med om att två personer kan säga samma sak men mena något helt annat? Så en visuell representation kan hjälpa alla att komma på samma sida helt enkelt.

VÅRA 3 BÄSTA TIPS!

1. Gör mer än en
Det är vanligt för designers att komma med två eller tre olika förslag för ett projekt och en moodboard är ett bra sätt att presentera ett designförslag på. Det gäller även för dig som sitter hemma och planerar inför exempelvis ett bröllop. Skapa några olika förslag i olika stilar, med olika färger och med olika "känslor".
Är du ute efter inspiration till en viss era eller stil kan det vara väldigt viktigt att hitta det där unika och säregna från just den epoken. Försök i sådana fall att hitta originaltrycksaker som annonser, bilder, tidningar, vykort etc. för de är väldigt bra utgångspunkter och erbjuder bra idéer för typografi och färgmatchningar.

2. Begränsa dig inte
De saker du placerar i din moodboard behöver nödvändigtvis inte relateras direkt till ditt projekt. Däremot så kan det vara en god idé att arbeta efter några ledord så att du åtminstone har någon slags ram att förhålla dig till. Det kan vara ord som "romantisk, luftig, eterisk etc." Allt som du förknippar med de här orden kan då rymmas i din moodboard.
Det kan också vara bra att skapa olika moodboards längs med projektets gång. Ju längre in i projektet desto mer organiserad och strukturerad kan din moodboard bli.

3. Addera beskrivande ord
Även om bilder, textilprover, ikoner, fotografier etc. säger en hel del så kanske de inte säger allt. Använd gärna ord och kortare meningar för att förklara och/eller förbättra de visuella elementen. Detta gäller speciellt för dig som använder moodboards i ditt arbete mot kunden.
Korta beskrivningar kan hjälpa till att klargöra viktig information eller fylla i något som bilderna inte kommunicerar eller du inte har utrymme att visa upp.

Moodboards är användbara, mångsidiga verktyg. Om du aldrig har använt dig av dem som en del av din designprocess, ge det ett försök till ditt nästa projekt, återkom gärna och berätta hur det gick!

Kärlek till er / Christine